Новоживотівський ліцей Вінницького району Вінницької області
Оратівська громада, Вінницька область
Освітній портал оратівського району Підписатися на новини
21 Листопада 2024 р

Психологічне здоров’я

ПОНЯТТЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

Всесвітня організація охорони здоров’я описує психічне здоров’я як стан добробуту, в якому людина усвідомлює свої власні здібності, може давати раду звичайним життєвим стресам, продуктивно і плідно працювати й робити внесок у життя суспільства.

Психічне здоров'я включає в себе гарне самопочуття і оптимальне функціонування. Ключем до психічного здоров’я є не уникання стресу, негативних почуттів і проблем, а готовність давати раду життєвим стресам і ситуаціям у міру їх появи.

Психічне здоров’я – це можливість добре почуватися та оптимально функціонувати в різноманітних життєвих ситуаціях, чи то вони є злетом, чи падінням. Зараз під час воєнних дій на території нашої країни турбота про своє психічне здоров’я є базовою складовою у збереженні свого здоров’я загалом і виживанні в критичній ситуації.

Критерії психічного здоров’я:

· Розуміти свої емоції, потреби.

· Взаємодіяти з іншими та вчитися контролювати свою поведінку.

· Отримувати радість від життя, від того, що робимо.

· Ставити цілі згідно з цінностями та йти до мети.

· Молитися та перебувати у Слові Божому.

· Переосмислювати цінності психічного та фізичного здоров’я.

· Думати, як проживати життя свідомо, щоб надавати собі допомогу.

· Коли не здатні надавати собі допомогу, звертатися за допомогою до фахівців. Багато людей у всьому світі починали щось робити, коли вони були психічно "на дні", навіть маючи самодеструктивний досвід. Однак сьогодні вони живуть щасливим і повноцінним життям, добре почуваються і функціонують. Декому доводиться довго працювати над собою, аби змінити свої почуття і думки, щоб поліпшити якість свого життя і набути досвід. Ви можете й самі зробити так само. Можете здивуватися, до яких великих змін можуть спричинити навіть зовсім незначні дії, наприклад, дотримання правил здорового сну.

Здоровʼя – провідне право дитини. Право на збереження і зміцнення її упродовж всього життя. Звідси і випливає мета рекомендацій щодо зʼясування умов зміцнення здоровʼя учнів безпосередньо в навчальному процесі, в межах уроків і навіть кожного окремого уроку.

Зупинимося на основних поняттях, які розкривають зміст і здоровʼя та логіку і умови його збереження і розвитку.

Здоровʼя людини – глобальна проблема людства. Особливо проблема здоровʼя актуалізувалось у наш час – час стресів і хвилювань, час негараздів. Це стосується психологічного здоровʼя людини.

Психічне здоровʼя – досить нове поняття. Воно ще мало вживається в наукових працях і ще менш ним користуються освітяни. Тому зупинимося на його змісті, який повинен стати регулятором відповідних процесів у душі дитини.

Психічне здоровʼя це:

а) відсутність виражених психічних порушень;

б) певний резерв сил людини, завдяки якому вона може подолати несподівані стреси або ускладнення;

в) стан рівноваги між людиною і світом, що її оточує.

На думку Нормана Сарторіуса, колишнього директора відділу охорони психічного здоров’я ВООЗ і голови Всесвітньої психіатричної асоціації, психічне здоров’я це, по-перше, – відсутність явних психічних порушень; по-друге, – певний резерв сил людини, завдяки яким вона може подолати неочікувані стреси; по-третє, – стан рівноваги між людиною та навколишнім середовищем, гармонії між нею і суспільством. Якщо вести мову про психічне здоров’я дитини шкільного віку, то слід зауважити, що його неможливо розглядати поза контекстом навчального закладу. Щодня дитина проводить у школі від 6 до 8 год., а це майже третина всього її часу. Типова ситуація, коли після повернення до дому відмінник і зразковий учень перетворюється на звичайного вередливого бешкетника, безпричинно (на перший погляд) влаштовує істерики, відмовляється виконувати домашні завдання, категорично не хоче йти на додаткові заняття, тренування, репетиції, нерідко відмовляється від їжі. Прийнято вважати це нормальним етапом у розвитку дитини і зазвичай рекомендують або посилити дисципліну вдома, або ж просто не звертати увагу, мовляв, «переросте». Але чи так це насправді? Нерідко перевантаження в школі та проблеми в колективі стають причинами погіршення психоемоційного стану дитини. Вкрай важливо вчасно розпізнати психічне захворювання у дитини на ранній стадії та запобігти його подальшому розвитку.

Згідно з новітніми дослідженнями, спостерігається стійке зниження психічного здоров'я дітей, і цей процес починається в середньому в 14 років. У більшості дітей хоча б раз у житті з’являються думки про суїцид, суттєво впливаючи на якість їх повсякденного життя.

Батьки, дотримуючись певних рекомендацій, можуть допомогти своїм дітям стати здоровішими у психічному сенсі. Розгляньмо ці рекомендації докладніше.

1. Ініціюйте спілкування

Сьогодні, коли спілкування між людьми часто зводиться до смс-переписки й повідомлень у соціальних мережах, звичайне спілкування може допомогти дитині зміцнити психічне здоров'я. Запитайте дитину про те, що її турбує, поцікавтеся, чи немає в неї тих чи інших проблем. Дозвольте дитині відкритися. Дайте їй висловитися, не критикуйте й не тисніть на неї. Дитина не повинна боятися, що її покарають або засудять.

2. Зберігайте спокій

Батькам буває боляче бачити своїх дітей нещасними, спостерігати, як вони страждають від негативних емоцій, проблем тощо. У таких випадках батьки часто панікують і виявляють неадекватні реакції. Цього робити в жодному разі не варто. У будь-яких ситуаціях батькам слід зберігати максимальний спокій і виявляти терпіння. Якщо та чи інша ситуація ставить вас у глухий кут, поділіться своїми почуттями з кимось із близьких вам людей і попросіть у них поради.

3. Приділяйте дитині час

Дитина постійно потребує вашої допомоги. Ви можете стати для неї найкращим другом. Ваша присутність у її житті, готовність вислухати й підтримати допоможе їй упоратися з усіма труднощами. Зрозуміло, у сучасному ритмі життя дуже складно знаходити баланс між роботою й сім'єю. Але якщо ваша дитина проживає важкий період у житті, намагайтеся проводити з нею якомога більше часу.

4. Дозвольте дитині почуватися в безпеці

Підтримуйте дитину й демонструйте їй свою любов – так вона почуватиметься в безпеці. Приготуйте їй на вечерю її улюблену страву або повечеряйте разом із родиною в кафе. Багато дітей відчувають різні психічні розлади (стрес, тривогу тощо), оскільки не почуваються безпечно. Використовуйте всі можливі способи, щоб дати дитині відчуття безпеки, і вона почуватиметься набагато краще.

5. Заспокоюйте дитину

Людям властиво хвилюватися й думати, що справи йдуть набагато гірше, ніж є насправді. Якщо дитина має переживання з приводу певної ситуації, переконайте її, що нічого поганого не станеться. Це допоможе дитині заспокоїтися. Налаштуйте дитину на позитивне сприйняття ситуації й запевніть, що все буде добре.

6. Звертайтеся по допомогу

Якщо всі вищезгадані методи не дали бажаного результату і ви не бачите позитивних змін у поведінці й настрої своєї дитини, зверніться по професійну допомогу до психолога. Він зможе точно визначити, з чим пов'язані негативні емоції дитини і вчасно виправити ситуацію.

Також дуже важливо, щоб дитина мала підтримку сім'ї, шкільних учителів і друзів.

Довгий час психічному здоров'ю людини не приділялося належної уваги. Однак це надзвичайно важливо для кожного з нас, особливо дітей. Діти беззахисні, і часто вони не можуть зрозуміти, як потрібно поводитися в тій чи іншій ситуації. Якщо ваша дитина має ті чи інші труднощі, допоможіть їй. Ваша допомога зміцнить її психічне здоров'я і матиме важливе значення для її майбутнього.

Діяльність парктичного психолога щодо збереження психологічного здоров'я учасників освітнього процесу

Проблема психічного здоров'я привертала і привертає увагу багатьох дослідників з різних галузей науки і практики: медиків, психологів, педагогів, філософів та інших. Займаючись розумовим, психічним розвитком дитини, слід пам'ятати про його духовний розвиток, розвиток особистості, тобто психологічному здоров'ї. Метою моєї діяльності є сприяння збереженню психологічного здоров'я всіх учасників освітнього процесу. Ця робота здійснюється в ході психологічного супроводу навчально-виховного процесу і включає в себе психологічну діагностику, розвиваючу діяльність, просвітницько-профілактичну роботу, консультування.

Система роботи психологічної служби складається з пʼятитапів.

Перший етап - робота з молодшими школярами.

В цей етап входить:

• Комплексна діагностика визначення рівня готовності майбутніх першокласників до навчання в школі

З моменту надходження в школу успішність дитини в навчанні залежить не тільки від генетичних даних, але і від попереднього навчання та виховання, взаємин дитини з батьками, від сформованості базових компонентів навчання і розвитку. Вступники садочків мають різний рівень підготовки, що знижує результативність праці вчителя. Тому на цьому етапі мною проводиться:

• Профілактична робота

Основна увага - підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків щодо формування необхідних дитині в період вступу до школи базових компонентів розвитку: загальної обізнаності, уваги, пам'яті, мислення, пізнавальної активності.

• Розвиваюча діяльність

Орієнтована на створення соціально-психологічних умов розвитку школярів, а психокорекційна - на опрацювання в процесі такого розвитку конкретних проблем навчання, поведінки або психічного самопочуття. Вибір конкретної форми роботи визначається за результатами проведених досліджень та дозволу батьків на таку роботу.

• Психокорекційна робота

Психокорекційну роботу намагаюся проводити в індивідуальному режимі або в малих групах, оскільки вважаю це більш ефективним.

• Діагностична робота.

Діагностична робота також проводиться за кількома напрямами.

Другий етап - робота з підлітками.

Робота на цьому етапі включає в себе:

• Контроль за адаптацією учнів п'ятих класів і новоприбулих дітей.

• Психологічний моніторинг за необхідністю та зверненням батьків та педагогічних працівників.

• Що стосується роботи по збереженню психичологического здоров'я підлітків, то тут проводяться тренінги, психологічні ігри.

Психологічна гра - це ігрова дія, що розвиває здатність до самоконтролю в соціальній ситуації, критичність до себе та інших, здатність аналізувати свої дії, згуртовує дитячий колектив, створює позитивний емоційний настрій, тим самим попереджає виникнення проблем, пов'язаних з особистісним розвитком школярів. Гра є засобом всебічного розвитку вихованця. Профілактичні заняття проходять у формі тренінгу, психологічних ігор, сюжетно-рольових ігор, групових міні-дискусій.

Середня ланка більш автономна і самостійна, тому тут відбувається пряме звернення самої дитини.

Третій етап - робота зі старшокласниками.

Пріоритетним напрямком є профорієнтація учнів 9-11 класів.

Фактор, який в громадській думці традиційно пов'язують з несприятливими наслідками для здоров'я учнів старших класів, - екзаменаційний стрес.

У зв'язку з цим випливає одне з напрямків роботи «Психологічний супровід учнів під час ЗНО та ДПА». Основною метою даного напрямку є зниження стрессоопасных станів; вдосконалення здоров'язберігаючих технологій в період підготовки і проходження підсумкової атестації учнів; надання дієвої допомоги учасникам навчально-виховного процесу при підготовці до іспитів. При проведенні занять з цього питання використовуються методичні матеріали періодичних видань для психологів, рекомендації щодо розвитку видів пам'яті, уваги, мислення, тренінгові вправи, вправи на релаксацію, практичні завдання по зняттю нервової напруги. Завдяки набутим навичкам саморегуляції і вироблення поведінкової стратегії в екзаменаційний період, школяр набуває технології по збереженню власної здоров'язберігаючий середовища в складних життєвих ситуаціях. Просвітницька робота проходить у рамках проведення предметних тижнів по профілактиці Сніду, наркоманії та тютюнопаління.

Четвертий етап - робота з батьками.

Батьківські збори – основна форма роботи практичного психолога. Також практичний психолог проводить індивідуальні консультації за зверненям батьків чи осіб, які їх замінюють.

Пʼятий етап - робота з вчителями.

Тут робота спрямована на створення сприятливого психологічного клімату в педколлективе та учнівських колективах, якщо кожен педагог розуміє свої проблеми і прагне знайти і усунути їх причини.

Все вище викладене є ефективними формами по збереженню психічного та психологічного здоров'я учасників освітнього процесу.

Логін: *

Пароль: *